Individuele wandelcoaching bij
stress & burn-out

Een burn-out komt ineens, maar de weg er naartoe is geleidelijk. Je kunt altijd een andere afslag nemen

Voel je je al een tijdje niet zo lekker? Heb je last van allerlei lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, hartkloppingen, hoge korte ademhaling, spierpijn, nek- en schouderklachten, huidproblemen? Vergeet je dingen, ben je steeds spullen kwijt of leg je ze op rare plekken en kun je je moeilijker concentreren? Voel je je rusteloos, wil je van alles doen maar komt er niks uit je handen? Is het druk in je hoofd met allerlei negatieve gedachten en lukt het je niet meer zo goed om deze te relativeren? Ben je continu heel erg moe, prikkelbaar, snel boos en geïrriteerd en wil je het liefste gewoon alleen zijn, zonder gedoe en prikkels om je heen en weet je niet wat je kunt doen om je beter te voelen?

Herken je jezelf in het bovenstaande lijstje? Grote kans dat je overspannen bent en recht op een burn-out af gaat. Misschien werk je nog en sleep je jezelf de dag door. Negeer je gewoon alle signalen die je lijf geeft. Omdat het nu niet uitkomt. Of misschien heb je toch de stap gezet en je ziek gemeld. Omdat je weet dat het 5 voor 12 is, en dat het nu tijd is om voor jezelf te gaan zorgen in plaats van voor een ander. Dat jij jezelf nu even op 1 moet zetten. Wellicht heb je al wat geprobeerd met zelfhulp boeken of anti-stress tips van internet. Maar toch merk je dat het allemaal niet helpt, dat het niet echt beter met je gaat. Dat je meer behoefte hebt aan persoonlijke aandacht, een sparringpartner. Aan iemand die je helpt om alles weer op een rijtje te zetten. Om uit die negatieve spiraal te komen.


Ik kan je helpen

Ik ben Margreet Moerman, de wandelende stresscoach. Naast ervaringsdeskundige (1e burn-out op mijn 19e, daarna nog 2x overspannen/burn-out en 1x bore-out geweest) ben ik ook opgeleid als gecertificeerd CSR coach. CSR staat voor chronische stress reversal, het omkeren van de neerwaartse spiraal waarin je terecht bent gekomen. Op een verantwoorde wijze gaan we letterlijk stap voor stap aan de slag met het verminderen van je stressniveau.

Samen gaan we de natuur in om dingen weer helder te maken. Lekker buiten zijn. Ook al heb je daar nu misschien geen zin in en ben je bang dat je daar nog te weinig energie voor hebt. Dat begrijp ik en wat niet gaat dat gaat ook niet. Jijzelf en jouw grenzen weer leren kennen en bewaken staat centraal in de begeleiding. Maar daarvoor moet je wel in beweging komen. Want als je blijft waar je nu bent, waar sta je dan over een paar weken of maanden?

Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg

Hoe jij je voelt op dit moment wordt niet alleen maar bepaald door wat er zich in je hoofd afspeelt. Overspanning en burnout is een fysiek probleem. In je lichaam is een energietekort ontstaan wat zorgt voor fysieke klachten. In je hersenen is een hormonaal probleem ontstaan waardoor je mentale en emotionele functies ontregeld zijn en niet optimaal functioneren. Niet alleen je hoofd, maar ook je lijf is de kluts kwijt en beiden hebben aandacht nodig om goed te kunnen herstellen.

Vandaar dat we naar buiten gaan en terwijl we wandelen gaan inzoomen op jouw verhaal, wie jij bent en waar je naar toe wilt. Fysiek in beweging komen zorgt ervoor dat je ook mentaal in beweging komt. Tijdens het wandelen doen we mindfulness, ademhalings- en ontspanningsoefeningen die je helpen om te vertragen. Om uit die gejaagdheid te komen. Om je weer rustig te voelen en letterlijk weer ademruimte te ervaren. We doen fysieke oefeningen zoals Yoga en QiGong, die ervoor zorgen dat je energie weer kan stromen, zodat je je al snel weer wat sterker en fitter zult voelen. Tussen de wandelingen door krijg je passende opdrachten mee, zodat je in beweging blijft en actief blijft werken aan je herstel.

Daarnaast onderzoeken we ook je manier van denken en doen en welke rol dat heeft gespeeld. Wat houdt je bezig? Wat is er fout gegaan? Hoe zou je dat anders kunnen aanpakken? We gaan aan de slag met oefeningen die je helpen om het vertrouwen in jezelf weer terug te krijgen. Wat geeft je energie? Wat zijn je kwaliteiten en wensen? Weer terug komen bij jezelf, en bij wie jij bent. Zodat je weer voldoende energie hebt om de keuzes te gaan maken die echt bij jou passen en jij je tijd en energie gaat besteden aan de dingen die echt belangrijk zijn voor jou.


Investering & Werkwijze

Hoe lang de begeleiding gaat duren hangt af van hoe overspannen je bent en wat je vraag is. Daarom plannen we eerst een intake. Dit is een korte kennismaking (via videobellen) waarbij we kijken of ik de juiste coach ben voor jou, wat je klachten zijn en wat je met de coaching wilt bereiken. Je krijgt gelijk wat tips en oefeningen, die je direct kunt inzetten bij het verminderen van je stressniveau. Deze intake is gratis en verplicht je tot niets. Besluit je om met mij te gaan werken dan vraag ik je om eerst nog een vragenlijst in te vullen, om inzicht te krijgen in de klachten die je hebt. Op basis van het intake gesprek en de resultaten van de vragenlijst bepalen we dan hoe jouw begeleiding eruit gaat zien.

De begeleiding die ik bied is 100% persoonlijk, alle aandacht is voor jou. De sessies vinden wekelijks plaats in de buitenlucht en duren ongeveer 1,5 uur. Tussen de wandelingen door krijg je huiswerkopdrachten mee en mag je me altijd mailen of appen. Dat maakt de begeleiding zeer intensief en daardoor ook doeltreffend!

  • 6 wandelingen van 1,5 uur in de natuur
  • Intensieve, persoonlijke begeleiding
  • Gericht op fysiek en emotioneel herstel
  • Opdrachten en oefeningen voor thuis
  • Deelname aan het 5- weekse bewust buiten bewegen programma
  • Tussen de wandelingen door contact via mail/app
  • Na iedere wandeling een korte terugblik per mail
  • 2x een stressklachtenanalyse (vragenlijst)
  • Totaalpakketprijs 6 sessies: €700,- (excl. BTW)
  • Verlenging mogelijk per 3 sessies: €350,- (excl. BTW)

Veelgestelde vragen

Wordt de behandeling vergoed door een zorgverzekeraar?

Nee, dit traject wordt niet vergoed door zorgverzekeraars. Je kunt wel je werkgever vragen of zij het traject willen vergoeden, of een deel daarvan. Vaak is voor dit soort preventieve zorg een budget beschikbaar, dus het loont zeker om dit na te vragen. Je werkgever is er ook bij gebaat als jij weer lekker in je vel zit.

Ik sta op een wachtlijst voor de psycholoog. Kan ik dit traject dan ook doen of kan ik beter wachten tot ik aan de beurt ben?

Nee! Niet wachten! Het is beter om dit traject te starten om te voorkomen dat je nog verder afglijdt in een zware burnout of een depressie. Ik ga, zeker in het begin, voornamelijk met het fysieke herstel aan de slag, met het verminderen van je stresshormonen. De psycholoog is meer gericht op het geestelijke deel. Het geestelijke deel werkt alleen niet goed als je nog teveel stresshormonen in je lijf hebt. Je kunt dan niet goed nadenken. Eerst ontspannen en tot rust komen is het belangrijkste. En daar kun je nu al mee beginnen! Mocht je het wandelcoaching traject nog een brug te ver vinden kun je ook eerst meedoen met het 5-weekse bewust buiten bewegen wandelprogramma, waarbij je met een groep gelijkgestemden leert om je beter te ontspannen door middel van ademhalings- en ontspanningsoefeningen, mindfulness, yoga en Qigong. Je leest er hier meer over.